01-11-2010 De dag van de tegenstellingen - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Wim en Marion Dijkstra en Jan en Anja v/d Slot - WaarBenJij.nu 01-11-2010 De dag van de tegenstellingen - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Wim en Marion Dijkstra en Jan en Anja v/d Slot - WaarBenJij.nu

01-11-2010 De dag van de tegenstellingen

Door: familieflodder

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marion Dijkstra en Jan en Anja v/d Slot

01 November 2010 | Namibië, Swakopmund

Hallo Allemaal,

Vanochtend na een slechte nacht in een rumoerig hotel, gelukkig wel een lekker ontbijt al om 8.00 klaar om naar de dolfijnentour te vertrekken

We werden opgehaald door een busje en zijn richting Walvisbaai gereden, naar de haven. Hier zijn we om 9 uur aanboord gegaan van de Ocean Lady. We werden begeleid door pelikanen en spottie, de zeerob. Hij kwam al meteen aan boord en nam onze plaatsen in. We konden hem aaien en foto's van hem maken. Na een poosje werd hij van boord gestuurt en kregen de pelikanen te eten. Ze bleven constant bij de boot en vlogen rakelings langs je heen, zodat je ze bijna kon aanraken. Hierna kwam de volgende zeerob aan boord: popeye. Hij heet zo omdat zijn eyes poppen. POP-EYE dus. We varen een stuk richting de open zee. We komen bij een oesterkwekerij. Deze groeien zeer snel door het goede water en de vele plankton. Normaal 2 jaar en nu 10 maanden.
Nadat we hier uitgekeken waren zijn we richting de kolonie zeerobben gevaren en deze waren flink aan het vechten omdat het paartijd is. Op het strand waren er ook nog 2 jakhalzen aan het schooien op het strand, waarschijnlijk opzoek naar voedsel.
Toen zijn we richting de vuurtoren gevaren. Hier kwamen we onze eerste dolfijnen tegen. De dolfijnen komen op de trinlingen van de motor af dit voelen ze aan hun huid en hier raken ze opgewonden van. (We hebben geprobeerd jan onder de boot te gooien, maar helaas lukte dit niet want hij heeft geen trilingen nodig) De dolfijnen zwommen een heel eind met de boot mee en heeeeeel erg hard. Ze sprongen af en toe uit het water, maar deden vooral een wedstrijdje met de boot wie het hardste kon. We hebben schitterende foto's kunnen maken. Anja vooral veel van het water, ook leuk.
Tussen door stak er opeens een vinnetje boven het water uit, wij roepen haai haai, maar het was een malu malu. Dit is een Maanvis van een meter of 1,5 in doorsnee. Rond met 2 vinnen en bezig met duiken.
Om 11 uur gingen we aan de champagne met oesters, het smaakte allemaal goed. Vooral de champagne! (Jan en Wim al om half 11 aan het bier..) We kregen ook nog allerlei snacks en het smaakte ons heerlijk. Tijdens de lunch krijgen we visite van fritsie welke ons aanstaart vanaf het dak terwijl wij aan het eten zijn. Fritsie is de aalscholver. Na deze "lichte" lunch op naar de haven. Op het laatst kwam er nog een zeerob aan bord en deze wilde ook niet meer weg en ging languit op de bank liggen waar wij hoorden te zitten... Verder hebben wij vandaag nog ontmoet: Harrie de pelikaan welke op het voordek ging zitten van de boot om te genieten van de wind. Verder Sally de zeerob welke op de golven van onze boot aan de achterkant tussen de motoren aan het surfen was. prachtig om te zien. We hebben ook hier erg mooie fotos van.

Toen gauw terug gebracht naar het hotel, want hier houd onze dag nog niet op. Snel het dorp ingegaan om inkopen te doen en wat te drinken en te eten bij Cafe Anton. Een conditorei die niet mag ontbreken in deze toch al zo Duitse stad (In Namibie he..)

Even na 3en werden wij opgehaald door Beatle, hij is van de Damara stam en onze gids naar het township. Ondeweg leren we Nico kennen welke ook mee gaat als gids. We starten in Mondesa waar als we uitstappen alle kindjes aan onze broeken hangen en aan de rugzak. Ze pikken van jan een fles water en bij ons willen ze slingeren. Ze vragen om balonnen, helaas hebben we deze niet bij ons. Sommige kindjes zijn nog erg klein en ze lopen bijna allemaal op hun blote voetjes. Zelfs door het glas.
We gaan op bezoek bij de Chief of de Damara stam: Ouma Lina 85 jaar oud (Je zegt gewoon oma) Zij is een soort rechter van het township en heeft 5 raadsmannen en 5 raadsvrouwen. Ze lost de problemen op in het township, denk aan huwewlijksproblemen en problemen om de erfenis te bepalen.
Vervolgens maken we kennen met Thalita een Herero vrouw in traditionele kleding. Omdat anja zo graag wilde mocht zij ook jurk passen, de fotos zien jullie als we thuis zijn!
We zijn hierna naar de traditional herbalist (Kruidenvrouwtje klaziena) geweest. Zij liet ons al haar medicijnen zien en ruiken. Van gras tot apenstront. Ook kregen we hier les in de klik taal, al onze tongen zitten nu in het gips.. voorlopig zal het rustig zijn hier. Voor de taal gebruiken ze 4 kliks en als je dus maar 1 klik fout doet ben je dood. (liefde veranderd dan in moord) Wij klikte dus liever niet.
Als laatste maakte we kennis met de plaatselijke bar. We dronken hier een drankje en vervolgens mochten we aan tafel in een rondawel. Het voedsel werd voorgeschoteld en onze gezichten betrokken. Het voedsel bestond uit deeg(havermout deeg of zoiets), welke je kon mengen met spinazie of bonen. (dit ging dus nog). We kregen ook een kippenpoot (welke met gemakt weg ging) Een stukje erg droog wit brood, maar met cola goed te doen. Wilde bessen en olifanten vrucht als toetje. Het hoodgerecht van vandaag, de plaatselijke lekkernij. CATTERPILLER oftewel een heerlijke sappige dikke harige RUPS. Jan en Wim hebben zich hier met trots aan gewaagd. Ze zijn erg droog, niet vies, maar erg moeilijk door te slikken, spoelen met bier gaat het beste. Hierna is onze tour afgelopen en op de terug weg oefenen we nog wat met de klikjes. We kunnen het nog steeds niet. (en ik denk nooit niet)

Nu zitten we een berichtje aan jullie te typen en gaan we dadelijk nog van een echt lekkere maaltijd genieten bij Kuckies Pub.

Morgen vertrekken wij om 9 uur (DUS UITSLAPEN!!) richting Twijfelfontein en als het kan horen jullie weer snel van ons!

Groetjes van ons allemaal en als we thuis zijn bereiden we voor jullie heerlijke CATTERPILLERS! Lief he

• 01 November 2010 - 18:26

Claudia:

Hallo Allemaal,
    Zo jullie beleven echt veel avonture echt heel leuk. Zowel met de dieren als met de mensen uit de omgeving. Lijkt me echt heel apart om te zien zo anders als bij ons. En die rups hmmm lijkt me lekker hoor hahaha.

Liefs

• 01 November 2010 - 21:51

Annelies:

Oh klinkt gaaf die tour met dolfijnen en zeerobben!
    En wat eten jullie lekker, hihi!!
    groetjes

• 01 November 2010 - 21:57

Monica:

klik klik klikklikklik klik klik klik hahaklik klik klik klik klik klikkerdeklik klik klikklik klik hahaha

• 01 November 2010 - 23:23

Mark En Linsey:

Fijn om te horen dat jullie het naar je zin hebben.Hier is alles ok.Maar we missen jullie wel hoorr..
    Veel plezier nog..
    Veel liefs xx Mark en Linsey

• 02 November 2010 - 00:41

Roger:

Hallo! klinkt weer leuk allemaal! Lekker rupsies eten! haha! heb ik het nog beter hier met pizza:p!
    nouja ik hoor binnenkort wel weer een bericht van jullie!

groetjes xx roger

• 02 November 2010 - 09:03

Pa,Ma,Fred En Ellen:

klinkt lekker die rupsen maar geef ons portie maar aan fikkie ha ha
    jullie maken wel lange dagen zeg en maken van alles mee en anja stond die jurk leuk vraag anders het patroon dan maken we hem voor je na de groetjes van ons allen uit holten

• 03 November 2010 - 17:12

Eva:

WOW, wat cool om jullie avondturen te lezen!!
    Ik ben benieuwd naar de foto's!
    Groetjes!

• 04 November 2010 - 07:37

Bert En Astrid:

hallo familie Flodder in Afrika, zo te lezen gaat het allemaal goed met jullie en hebben jullie het naar je zin. Mooi zo. Wij ook hoor, hebben nu alleen erg veel last van de tropische regenbuien die wel lekker zijn maar die onze plannen wel een klein beetje in het water doen vallen. Misschien morgen wat verbeering zodat we de zee op kunnen. Vele groetjes vanuit Downunder, Bert en Astrid