Baracoa - Holguin - Reisverslag uit Holguín, Cuba van Wim en Marion Dijkstra en Jan en Anja v/d Slot - WaarBenJij.nu Baracoa - Holguin - Reisverslag uit Holguín, Cuba van Wim en Marion Dijkstra en Jan en Anja v/d Slot - WaarBenJij.nu

Baracoa - Holguin

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marion Dijkstra en Jan en Anja v/d Slot

17 November 2012 | Cuba, Holguín

We staan gepakt voor onze laatste dag, deze zal vooral uit rijden over slechte wegen bestaan. Gisteren al wat kleding weggegeven aan de locals, en de rest in een vuilniszak gedaan deze zet ik achter in de bus en Alexis zorgt dat hart op de juiste plekken komt. Er is af en toe wat regen, maar gelijktijdig schijnt de zon. De eerste drie uur van de rit gaat over onverharde wegen, omdat het ook nog hard geregend heeft vannacht liggen er dus ook grote plassen. Ook veel modder waar we zachtjes rijdend en soms slippend doorheen moeten. We komen door een heel mooi gebied langs de kust, zeker nu alles nat is lijkt alles nog groener. Aan de rechterkant zien we de zee en links bergen en palmen. Als we op een iets beter weg komen, waar ook nog veel gaten in zitten komen we door een zwaar veroudert industriegebied waar nikkel en zwavel wordt verwerkt. Men nemt het hier ook niet zo nauw met de millieuwetten, schatten we in. Ook mogen we hier geen foto's maken. We lunchen in Moa en hebben een uur om alle ingewanden en organen weer op de juiste plek te krijgen. Dan hobbelen we verder. Met Holguin in zicht stoppen we nog bij een klein boerderijtje waar we iets te drinken kunnen kopen en plassen. We worden gastvrij ontvangen en er komen kokoshapjes en kaas op tafel, die erg lekker zijn. De opa des huizen gaat nog even met een oude koffiemolen aan de gang en we krijgen ook nog een bakkie, erg aardig. We laten wat van ons losse geld achter en rijden naar het centrum van Holguin. We lopen een uurtje rond wat voor de meeste genoeg is omdat deze stad ook veel behoefte aan een opknapbeurt heeft. Ook hier staan natuurlijk mooie gebouwen maar ook weer verwaarloosd. Op naar het hotel, douchen een bak koffie drinken bij de kamer en dan brengt Pablo ons voor de laatste keer naar een leuk restaurant, wat Joeri en Alexis voor ons gevonden hebben. De bediening is langzaam we krijgen het eten per bestelling binnen, ze zijn hier niet zo ingesteld op grote groepen. Het eten is wel heel erg lekker en weer in grote porties, als iedereen uiteindelijk heeft gegeten en we betaald hebben gaan we terug naar het hotel en nemen we afscheid van Pablo die lekker naar huis mag, en Alexis die morgenochtend vroeg met de bus terug moet naar Havana, een rit van 12 uur. En dan een avond heeft met zijn gezin om daarna de volgende groep op te halen. We drinken nog wat en gaan weer naar bed.