12-11-2012 Maandag dag 17 Santiago de Cuba - Barac - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Wim en Marion Dijkstra en Jan en Anja v/d Slot - WaarBenJij.nu 12-11-2012 Maandag dag 17 Santiago de Cuba - Barac - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Wim en Marion Dijkstra en Jan en Anja v/d Slot - WaarBenJij.nu

12-11-2012 Maandag dag 17 Santiago de Cuba - Barac

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marion Dijkstra en Jan en Anja v/d Slot

14 November 2012 | Cuba, Santiago de Cuba

12-11-2012 Maandag dag 17 Santiago de Cuba - Baracoa.

Na een kort nachtje, om half negen vertrek voor een lange reisdag. Eerst even langs de apotheker want Maria voelt zich nog niet goed. Er zijn wat meer mensen die wat last van de maag hebben. Wij zijn tot nu toe de vakantie goed door gekomen. We gaan door het mooie gebied Guantánamo. Alexis geeft ons. Aan dat we vanaf een bepaald gebied geen foto's mogen maken omdat we in een militair gebied zitten. Hij verteld ons over het ontstaan van Guantánamo Bay, en de verdragen die Amerika en Cuba gesloten hebben. Het enig wat er te zien is de toegang, we gaan er zo langs dat de meeste of iedereen hem gemist heeft. We komen op een kustweg en rijden langs de mooie diepblauwe zee, we stoppen nog even om foto's te maken van de bijzondere kust. In de rotsen zitten heel veel koraalstukken met mooie tekeningen. Als we verder gaan komen we door bergen, leuke dorpjes en zien we de rivier. We komen aan bij de Playa waar we een uurtje kunnen zwemmen en zonnen voor de liefhebbers en de anderen kunnen in de schaduw. Marion en Anja gaan in de zon. Wim en Jan op het terras met een biertje. Er komen er nog een paar bij want het is erg warm op het strand. Er worden tussen neus en lippen door nog even twee onthoofde varkens gelost bij het huis. We vragen ons af hoe lang die al in de brandende zon achter op de vrachtwagen staan. Na de zwempartij gaan we de bergen in het is echt een prachtig mooi gebied waarmee doorheen rijden we klimmen naar een behoorlijke hoogte. Als Pablo even stopt, mag er een mannetje de bus in die chocolade repen verkoopt en nog iets van cocons en honing verpakt in een bananenblad. We maken hem los en genieten van een reep chocola. Alexis verteld ons dat de mensen hier heel aardig zijn maar heel volhardend in het verkopen van hun waren, we stoppen op een uitzichtpunt om foto's te maken. De verkopers stromen toe, er worden nog meer repen gekocht en zeepjes veranderen van eigenaar. Na de rit door de bergen komen we aan in Baracoa een leuk maar druk stadje. Alexis wijst ons een paladar waar we een tafel reserveren voor 11, de rest eet lekker in het hotel. Het laatste stuk naar het hotel moeten we lopen we hebben de keuze tussen een steile trap of langs de weg. Een aardige klim, we worden in deze mooie locatie verwelkomt met een cocktail die El Casstillio heet, deze bestaat uit suiker, cocosmelk, ijsblokjes en niet tevergeten een drupje rum even in de blender en klaar is Pedro, en dat is lekkerrrr. Het regent hier af en toe maar daar hoeft men zich niet aan te storen. We gaan even in de relax stand op de galerij en dan douchen, de douche is waardeloos maar je kan niet alles hebben. We verzamelen in de receptie en gaan aan de de berg af naar ons restaurant. De meiden nemen kip en varkensvlees. Wim gaat voor de lam van geit. En Jan neemt haai in cocossaus we eten echt heerlijk op de veranda en het is weer gezellig. Na het eten de calorieën eraf gelopen tegen de berg op waar we in het hotel nog zo'n lekkere cocktail nemen. Daarna gaan we nog even op de galerij zitten en is er weer een dag voorbij.

• 15 November 2012 - 09:51

Pa En Ma V.d. Voorden: