Baracoa deel 2 - Reisverslag uit Baracoa, Cuba van Wim en Marion Dijkstra en Jan en Anja v/d Slot - WaarBenJij.nu Baracoa deel 2 - Reisverslag uit Baracoa, Cuba van Wim en Marion Dijkstra en Jan en Anja v/d Slot - WaarBenJij.nu

Baracoa deel 2

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marion Dijkstra en Jan en Anja v/d Slot

16 November 2012 | Cuba, Baracoa

Hallo allemaal,

13-11-2012 Dinsdag dag 18 Baracoa deel 2

Vandaag nemen we echt een vrije dag, anderen gaan hyken of een mellow wandeling doen en wij slapen een beetje uit en gaan het stadje verkennen. Na het ontbijt drinken we een bak koffie. We dalen de berg af en lopen door het stadje het is erg druk. Er zitten mensen in de straatjes met hun waren uitgespreid op veldbedden voor de locale bevolking huishoud artikelen, voor de tourist geen interessante spullen. De mensen hier zijn erg vriendelijk, en groeten je met een olla of zwaaien. Het is erg warm en door de hoge luchtvochtigheid zweten we binnen no time als een otter. We gaan op een terras een colaatje drinken en komen er snel achter de we aan de verkeerde kant van de straat op een terras zijn gaan zitten, we betalen snel en vluchten het terras af. We gaan op de malacon lopen en daar is een fris windje, het is erg mooi om te zien hoe de zee op de rotsen kapot slaat. Soms komt het water over de muur maar het is hier niet zo ruig als in Havana waar je hele fonteinen over de kademuur ziet slaan. We gaan door de smalle straatjes terug richting het hotel, er is veel verschil tussen de huizen sommige hartstikke kaal en die van de buren mooi geverfd. We gaan de beklimming naar het hotel weer aan, en gaan uitdampen op het terras. Daarna zwemmen en even in de zon, het is voor ons niet lang uit te houden maar voor de dames wel. We lunchen op het terras, en relaxen verder. Vanavond gaan we ergens in de bergen eten dat hebben Alexis en Pablo geregeld, we rijden de bergen in en komen aan bij een klein boerderijtje waar achter in de tuin een lange tafel staat gedekt met palmbladeren als tafelkleed en halve bamboestokken die dienst doen als bord. We krijgen een demonstratie hoe suikerriet geperst word. Het sap vangen ze op en word gebruikt voor de welkomst cocktail. Het is een uitgeholde grapefruit met daarin het suiketrietsap en om de eventuele bacteriën te doden doen ze erg nog een flinke scheut rum in, ze zijn weer heerlijk. Er hangt al sinds de middag een varken aan het spit die met de hand rondgedraaid word. In ons bijzijn word hij van de stok losgemaakt en in stukken gehakt, we vallen aan en hij smaakt heerlijk verser kan tenslotte niet. Er zijn nog diverse andere locale dingen die we proberen. Sommige dingen smaken beter als andere, als toetje krijgen we custard en cacao geserveerd in de schil van een cacaovrucht. Ook dit is goed te doen. We mogen onze borden meenemen, ze worden voor ons afgewassen en we bedenken ons dat daar mooi de pinda's in kunnen op Anja haar verjaardag. Dat doet ons ook realiseren dat we nu toch echt te snel al naar huis moeten. We nemen afscheid van onze gastheren en gaan weer met de bus terug richting hotel daar nemen we nog een El Castillio en word het bedtijd want het begint vreselijk te regenen een heerlijke tropisch bui.