Baracoa deel 3 - Reisverslag uit Baracoa, Cuba van Wim en Marion Dijkstra en Jan en Anja v/d Slot - WaarBenJij.nu Baracoa deel 3 - Reisverslag uit Baracoa, Cuba van Wim en Marion Dijkstra en Jan en Anja v/d Slot - WaarBenJij.nu

Baracoa deel 3

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marion Dijkstra en Jan en Anja v/d Slot

17 November 2012 | Cuba, Baracoa

Bij het opstaan is het gewoon weer heerlijk weer vandaag gaan de dames naar het strand de heren besluiten niet mee te gaan. Om half tien moeten de dames de bus in. Pablo heeft echter besloten dat de bus gerepareerd moet worden, we hebben morgen een lange rit over een slechte weg voor de boeg en hij wil ons veilig op de bestemming krijgen. De gaat de rit naar het strand in taxi's voor 25 CUC brengen ze 4 personen naar het strand en wachten dan de hele dag op je om je ook weer thuis te brengen, dat lukt je bij ons zelfs met Harrie tax niet. Als we de strandgangers hebben uitgezwaaid, gaan we de stad in. Op het plein is een wedstrijd voor houtsnijwerkers, ze krijgen een houtblok in een krant verpakt. Ze mogen het uit de verpakking halen en dan kunnen ze van strat. Het is echt verbazingwekkend hoe snel die eerste vormen al zichtbaar zijn. Ook vandaag weer veel volk in de straten. Als we richting de malacon gaan zien we hoe het vuilnis hier word opgehaald. er zijn containers deze worden door de vuilnismannen naar de hoek van de straat gereden en leeggegooid daarna scheppen ze alles met de riek de vrachtwagen in. We zijn de hele malacon afgelopen, aan het einde staat nog een deel van het oude fort, het is vandaag minder fris dan gisteren maar ook minder drukkend warm. We halen wat blikjes cola in de buurtsuper en gaan weer door met onze tour. Als we door een heel klein straatje komen zitten de mensen lekker op hun stoepje en zeggen vriendelijk gedag. Plots komt er een oud vrouwtje uit haar huis en smijt haar slof naar een kip die in haar tuintje zit te graven, ze treft al scheldend doel de kip slaat op de vlucht en ze hebben er allemaal veel plezier in, wij ook. Wij gaan terug naar het hotel om te luchen, te zwemmen, aan het verslag te werken en aan het zwembad te liggen. Aan het einde van de middag komen de meiden terug van hun strandgangers en gaan we ons gereed maken voor het afscheidsdiner met onze chauffeur Pablo. Alexis neemt ons mee naar restaurant El Poeta ( ja, we schrijven het goed). Daar worden we leuk ontvangen, en krijgen een soepje voor af. Daarna komt er in sneltrein vaart zo veel eten op tafel dat deze te klein is. Veel vis en vlees van diverse dieren we krijgen het allemaal niet op. We krijgen nog een presentje (kokos in honing) dit is erg lekker en nemen we mee naar huis, daarna nog een ijsje met veel kokos. Een paar vrijwilligers krijgen een doek om en er word suikerriet boven je mond uitgewrongen en een ander giet daar rum bij, ook lekker. Er barst weer een bui los dus moeten we nog een half uurtje wachten tot we naar het hotel terug kunnen. We nemen natuurlijk nog een cocktail en gaan daarna de spullen pakken en naar bed.