11-11-2012 Zondag dag 16. Santiago de Cuba. - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Wim en Marion Dijkstra en Jan en Anja v/d Slot - WaarBenJij.nu 11-11-2012 Zondag dag 16. Santiago de Cuba. - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Wim en Marion Dijkstra en Jan en Anja v/d Slot - WaarBenJij.nu

11-11-2012 Zondag dag 16. Santiago de Cuba.

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marion Dijkstra en Jan en Anja v/d Slot

14 November 2012 | Cuba, Santiago de Cuba

11-11-2012 Zondag dag 16. Santiago de Cuba.

Op de dag dat de eerste carnavals perikelen in Nederland, stappen wij in ons zomer tenu in de bus om naar het centrum van de stad te gaan. We stappen uit op het plein kleuren we de door Joeri gemaakte kopieën in met een wandelroute door de stad en gaan gezamenlijk op pad. Tijdens de wandeling word er door de kenners een paladar bekeken en na goedkeuring besproken voor het diner. Op de kruising bij de trappen en een museum over de eerste poging tot de revolutie door Fidel op 26-07-1953, die mislukte splitsen we ons op en gaan in kleinere groepjes onze eigen weg. Dit is de eerste stad waar het ons word aangeraden om niet alleen op pad te gaan, toch is er geen onveilig gevoel bij ons. Wij gaan op zoek naar het Bacardi museum, daar aangekomen blijkt het dicht te zijn op zondag. Om ons heen zien we de gevolgen van de orkaan, maar er zijn volgens ons ook een aantal dingen die daarvoor een opknap beurt hadden kunnen gebruiken. We bekijken wat winkels, maar daar staat niet echt veel in de schappen. Af en toe gebeurt er zoveel om je heen dat je niet weet waar je moet kijken. Het lekker druk voor een zondag, vooral op de rommelmarkt waar veel brommer en fiets onderdelen liggen, en waar je nog gewoon schroeven per stuk kan kopen. Er zijn weer genoeg onderwerpen voor de foto, dus af en toe even wachten op onze foto freaks. We komen uiteindelijk bij een hotel uit waar ze een dakterras hebben. Het eerste drankje is 1 CUC duurder, dat is de entree. We eten een lekkere pizza, en genieten van het uitzicht over de stad. Ook vanaf het dak kan je goed zien wat de orkaan heeft aangericht. Ik ben opzoek naar sigaren, want ondanks dat ze hier gemaakt worden zijn er niet veel sigarenboeren in de stad. Ik vraag het aan de portier en gelijk roept hij weer een mannetje op straat, die ons meeneemt naar zijn huis. We zitten weer in het illegale circuit, we gaan over een smal trappetje naar boven en komen in een klein flatje terecht. De mensen leven hier echt sober en de kamers zien er kaal uit, maar er is wel een tv. De sigaren worden weer te voorschijn gehaald, ze hebben ze in alle soorten en maten. We kopen twee dozen en een fles 15 jaar oude rum van het merk Metuzalem, hoe toepasselijk. Er valt hier heel veel van de vrachtwagen en met de mededeling dat als we nog meer klanten bij hem brengen wij nog een fles rum krijgen, nemen we afscheid. We gaan op zoek naar een taxi, op het plein vinden we weer een oldtimer waar we met ons vijven makkelijk in kunnen. De wagen ziet er binnen goed verzorgt uit, en hij rijd nog redelijk ook. Voor Gerd die bij ons is, is dit zijn eerste keer dat hij in zo'n taxi zit. Wij zijn na een paar keer niet meer verbaasd over de rijstijl van de chauffeurs, maar hij brengt ons weer snel en veilig naar het hotel. We gaan lekker naar het zwembad waar de rest van de groep al van de zon ligt te genieten. Het water is heerlijk en daar knappen we van op. De meiden gaan in de zon, de heren in de schaduw aan de verslagen werken. En zo gaat de middag weer snel voorbij. We gaan met de bus richting de paladar, en moeten het laatste stukje lopen door erg donkere straatjes, geen wonder dat we bij elkaar moeten blijven. Bij de paladar moeten we met 17 man door de huiskamer, daarmee storen we dame die de Cubaanse goede tijden, slechte tijden zit te kijken. Met onze komst is het dakterras helemaal vol. We eten weer lekker, en gaan na de maaltijd naar een Casa de la Trova. Het is er gezellig duk en de band speelt vooral hard. Een oud Cubaans stel geeft het goede voorbeeld op de dansvloer en zorgen dat hij vol komt. Ook lopen er veel dames rond die contact proberen te zoeken met mannen en niet alleen voor een dansje. Als we met Henry op het balkon staan zien we hoe de dames vanaf de straat worden aangestuurd. Zodra er een man op het balkon stapt, krijgen ze een seintje van een gozer die op de straat tegen een lantaarnpaal staat te hangen. Gelukkig hebben de dames wel de wettelijke leeftijd, wij kijken geamuseerd toe en hebben weer iets over de cultuur geleerd. Rond twaalven zijn we terug in het hotel daar nog een afzakkertje en dan naar bed.