10-11-2012 zaterdag dag 15 Sierra Mastre - Santiag - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Wim en Marion Dijkstra en Jan en Anja v/d Slot - WaarBenJij.nu 10-11-2012 zaterdag dag 15 Sierra Mastre - Santiag - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Wim en Marion Dijkstra en Jan en Anja v/d Slot - WaarBenJij.nu

10-11-2012 zaterdag dag 15 Sierra Mastre - Santiag

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marion Dijkstra en Jan en Anja v/d Slot

10 November 2012 | Cuba, Santiago de Cuba

10-11-2012 zaterdag dag 15 Sierra Mastre - Santiago de Cuba.

Na een nachtje rust zijn we allemaal weer fris, ook Wim zijn camera doet het gelukkig weer. Stel je voor hadden we nog een keer de reis moeten doen als we zonder film hadden gezeten. We hobbelen weer de berg af en gaan op pad naar Santiago de Cuba. Onderweg bezoeken we de enige basiliek van het eiland. Alexis waarschuwt ons voor de verkopers die bij de kerk staan ze willen je een steen kado geven maar niets is voor gratis en ze willen je dan iets verkopen. Als we de bus uitkomen proberen ze de stenen in je hand te drukken. Vriendelijk afwimpelen helpt niet dus als je lelijk doet stoppen ze en gaan naar een ander. Jammer want je bent meer met die gasten bezig dan dat je rond kan kijken. We lunchen bij een fort die we ook nog even bezichtigen, mooi uitzicht over de baai.Hoe dichter we bij Santiago de Cuba komen hoe meer schade we zien van de orkaan. Van bijna iedere boom is wel een tak af. In Santigo aangekomen bezoeken we eerst een monument we schieten onze foto's en gaan weer verder door de stad. Hier heeft Fidel zijneerste poging voor de revolutie gedaan, die mislukte. De stad heeft een armoedige uitstraling, en dat komt volgens ons niet alleen door de orkaan. We slaan even water in bij een supermarkt en gaan richting het hotel. We rijden langs een stukje wat vroeger een duurdere wijk van de stad was. Hier staat ook het huis van Bacardi. Dit is in goede staat er zit iets officieels in tegenwoordig maar dat ben ik vergeten. Aan de rest van de huizen kun je zien dat ze vroeger heel mooi geweest moeten zijn. Aan gekomen in ons hotel gaan we naar onze kamer, en daarna een drankje bij het zwembad. En deel van de groep gaat naar een paladar, wij gaan voor een broodje in het hotel. Johan en Arna eten samen met ons, En we hebben erg gelachen. Vanaf het moment dat we binnen komen gaat het al fout, we vragen of we een sandwich kunnen eten en voor we er erg in hebben is de bestelling al door gegeven aan de keuken, dus er valt niet veel meer te kiezen. Daarna krijgen we voor vijf personen brood, als we zeggen dat we met zes zijn komt er een schaal met voor zes man brood. We hebben dus nu voor elf man brood, gelukkig zijn het kleine broodjes. De sandwiches zijn lekker en we nemen nog een toetje, 3een ijsje en 3 nemen een patisserie van de dag. De ober probeert uit te leggen wat het is maar kan slecht Engels, dus wachten we af. Het zijn dus drie koekjes waar ook geen suiker in zit. Ze zijn niet lekker maar we kunnen lachen om deze culinaire miskleun. De rekening valt ook niet tegen, dus verplaatsen we ons naar het hotel aan de overzijde. Daar zien we dat seks toerisme ook hier is. Oude mannetjes met hele jonge meisjes. Ook zijn er veel meisjes die op hele hoge hakken en korte rokjes lopen en proberen in de lift te komen om naar de disco te komen die boven is. Er speelt een band en we mogen een verzoekje doen we vragen om El Commandante, een nummer over Che. Ze spelen en zingen het erg mooi, dus koopt Johan de Cd. Terug in ons hotel gaan we nog even wat drinken op de galerij, na een kwartiertje komt er een jong lokaal meisje aan lopen en ze gaat naast onze kamer naar binnen. Even later komt er een oud mannetje en die klopt aan en gaat naar binnen, er komen wat kreten en gestommel uit de kamer en de seks is over. We slapen dus in een wip-inn hotel. We gaan gruwelend naar bed.

• 12 November 2012 - 17:54

Arthur En Monique:

Hallo luitjes,
    Er even goed voor gaan zitten , want dit zijn veel mails in 1 keer , zo te lezen is het zeer avontuurlijk en tegelijkertijd ook vermoeiend , jullie beleven veel in zo,n relatieve korte tijd. We hadden niet gedacht dat er zoveel gebedeld wordt, dit zie je nooit in de filmpjes over Cuba.We hopen dat jullie nog veel plezier hebben in jullie alweer laatste week , en we houden de email in de gaten.

Gr. Arthur en Monique

• 13 November 2012 - 17:16

Fred En Ellen:

hallo cubaantjes
    jullie hebben weer heel wat meegemaakt leuk hoor
    er was vandaag een hele lijst op de mail dus zijn we er effe voor gaan zitten
    hoop dat jullie toch nog geslapen hebben ondanks de wipkippen ha ha
    dag lieverds veel plezier nog en geniet maar dubbel op deze laatste week
    groetjes fred en ellen