05-11-2012 maandag dag 10 Cienfuegas -Trinidad. - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Wim en Marion Dijkstra en Jan en Anja v/d Slot - WaarBenJij.nu 05-11-2012 maandag dag 10 Cienfuegas -Trinidad. - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Wim en Marion Dijkstra en Jan en Anja v/d Slot - WaarBenJij.nu

05-11-2012 maandag dag 10 Cienfuegas -Trinidad.

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marion Dijkstra en Jan en Anja v/d Slot

05 November 2012 | Cuba, Santiago de Cuba

05-11-2012 maandag dag 10 Cienfuegas -Trinidad.

De meeste dagen vertrekken we om 9 uur zo ook vandaag richting Trinidad waar we twee dagen All-inclusive logeren. Na een half uur rijden stopt de bus we blijken een verstopt brandstoffilter te hebben. Na een klein uurtje sleutelen heeft Pablo onze chauffeur het probleem verholpen. In de tussentijd zijn er al veel bussen gestopt om hulp aan te bieden, en volgens Alexis helpen wij als echte Cubanen. We staan erbij en kijken erna. We kunnen onze reis vervolgen en we stoppen onderweg nog even om iets te drinken langs de kust. In Trinidad aangekomen kijken we echt onze ogen uit, hier is alles vreselijk oud en de straten van de historische binnenstad is nog helemaal bestraat met rivier keien. Dit loopt niet echt soepel maar de stoepen zijn hier zo smal dat je eigenlijk allen maar op de straat kan lopen. Alexis geeft ons. Weer een rondleiding langs de belangrijkste zaken, en dan gaan we zelf de stad verkennen. Als Alexis weg is verteld Joeri dat hij nog een adresje heeft waar we sigaren kunnen kopen. We gaan er heen en we worden in een klein achterkamertje geleid, de deur gaat op slot en de sigaren worden op bed uitgestalt. De hele sfeer staalt illegaliteit uit, maar is erg leuk om mee te maken. We kopen een doos en worden via de achterdeur naar buiten geleid, waarschijnlijk nog te veel betaald, maar de ervaring moet ook betaald worden. Zo zijn de mensen dus constant bezig om extra inkomsten te krijgen. Als je zeep geeft op straat, verkopen hun dat weer, of ze ruilen het. We eten ergens een sandwich, ook standaard voedsel hier. We gaan daarna nog verder door de straatjes, de souvenirwinkels verkopen globaal allemaal hetzelfde. Bij een school geven we nog een handje pennen af. We lopen langs een leuk terras met muziek, en gaan daar iets drinken. Er zijn een man en vrouw die dansen op de muziek van de band en Anja en Jan worden nog even de dansvloer op getrokken. We kopen de Cd van de band en vervolgen onze weg door deze oude maar toch mooie stad. Het staat op de werelderfgoedlijst maar die kan er nog wel wat geld voor renovatie in stoppen. Het zou zonde zijn als dit niet bewaard blijft. Om 4 uur verzamelen we op de trappen in het centrum om naar ons hotel te gaan. We frissen ons op en duiken achter internet om weer zoveel mogelijk met jullie te delen, we lopen een aantal dagen achter. Hierna verzamelen we bij de bar en gaan eten. De eerste ronde van het buffet is wel goed te doen. Daarna is het op of is het te lang gebakken. Er is een show bij het zwembad, maar die maakt te weinig indruk om er lang te blijven hangen. Dus lekker een tukkie doen.