07-11-2012 woensdag dag 12 Trinidad - Camaguey. - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Wim en Marion Dijkstra en Jan en Anja v/d Slot - WaarBenJij.nu 07-11-2012 woensdag dag 12 Trinidad - Camaguey. - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Wim en Marion Dijkstra en Jan en Anja v/d Slot - WaarBenJij.nu

07-11-2012 woensdag dag 12 Trinidad - Camaguey.

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marion Dijkstra en Jan en Anja v/d Slot

07 November 2012 | Cuba, Santiago de Cuba

07-11-2012 woensdag dag 12 Trinidad - Camaguey.

We meten echt de dagen erbij zetten anders zijn we al ons gevoel van tijd kwijt hier. Om 9 uur vertrek naar Camaguey, onderweg rijden we door Valle de Los Ingenois. Dit is de vallei van de suikerriet molens en was ooit het belangrijkste suikerproductie gebied. We stoppen bij Torre Manaca- Izarga, een toren van 45 meter hoog die is gebouwd om de slaven in de gaten te houden. Als de bus stopt en we willen uitstappen worden we weer belaagd voor zeep en geld, is nog niet zo erg geweest. We lopen over een markt waar vrouwen proberen tafellinnen te verkopen. Jan gaat de toren beklimmen de rest begint al te zweten als ze er naar kijken. Het uitzicht is fantastisch, na de afdaling een bezoekje aan het plantagehuis wat is omgebouwd tot een restaurant en souveniershop. In de tuin is een man met de hand een speenvarken aan het grillen, dat ziet er goed uit. Helaas geen tijd om te proeven. Als we verder rijden verteld Alexis ons weer een stukje Cubaanse geschiedenis. In de middag komen we aan in het mooie Camaguey. Hier kan je alleen maar overreden worden door een fietser of een fiets taxi, deze stad heeft vele kleine straatjes zodat het vroeger makkelijk te verdedigen was. We checken in en gooien snel de spullen op de kamer want er is een tour met de fietstaxi's geregeld. De mannen moeten flink hun best doen op hun toch wel oude fietsen. Ze brengen ond langs kerken en pleinen waar we iedere keer uit kunnen stappen om foto's te maken. Onze driver heeft een stel prachtige roze met witte cracks en trapt zich echt in het zweet. Na de tour gaan we nog even van de stads drukte genieten vanaf het terras, het is hier nog leuker om mensen te kijken. We lopen na een verfrissende douch naar onze paladar voor wederom een heerlijke maaltijd. Na de maaltijd wandelen we weer terug naar ons hotel en nemen we een cocktail op de binnenplaats. Er staat een jazzbandje te spelen wat leuk is. We bekijken met belangstelling naar een blanke man in een fout wit pak en een neger in een roze pak die trachten een grote sigaar te roken. Het ziet er niet uit maar is heel vermakelijk, daarna gaan we slapen want morgen moeten we sporten.