08-11-2012 Donderdag dag 13 - Camaguey - Siërra Ma - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Wim en Marion Dijkstra en Jan en Anja v/d Slot - WaarBenJij.nu 08-11-2012 Donderdag dag 13 - Camaguey - Siërra Ma - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Wim en Marion Dijkstra en Jan en Anja v/d Slot - WaarBenJij.nu

08-11-2012 Donderdag dag 13 - Camaguey - Siërra Ma

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marion Dijkstra en Jan en Anja v/d Slot

08 November 2012 | Cuba, Santiago de Cuba

08-11-2012 Donderdag dag 13 - Camaguey - Siërra Mastre.

De nacht was licht rumoerig, maar toch lekker geslapen. Voor het eerst hebben we een slecht ontbijt, er is geen brood maar ze zeggen dat de Fransen voor ons alles op gemaakt hebben. De rest is ook karig, maar we nemen een extra gebakken eitje en dan komen we de ochtend wel weer door. Als eerste staat er een potje honkbal tegen onze fietstaxi drivers op het programma degene die meespelen gaan met de fietstaxi's naar het stadion de rest gaat met de bus. Na een leuk ritje door de ontwakende stad maken we ons klaar voor de wedstrijd. Jan speelt mee de rest is supporter, we spelen met gemengde teams van reizigers en drivers. De dames tegen de heren. Na een uur spelen word het tijd om verder te reizen. We gaan nu naar het oostelijke deel van Cuba waar de mensen volgens Alexis nog rustiger aan doen dan de andere Cubanen, zelf hun worden daar gek van. Wij gaan het wel zien, onderweg moeten we stoppen bij een controlepost. Daar word de bagageruimte uitgerookt, dit is tegen muggen en andere insecten. We drinken koffie bij een El Rapido, ze doen allen hun naam geen eer aan. De lunch is voor de verandering een sandwich ham / kaas, meer smaken zijn er over het algemeen niet. We rijden door de velden met suikerriet en het stikt hier wederom weer van de paard en wagens. Ook rijden hier veel vrachtwagens die dienst doen personen vervoer, de mensen staan hierin en het voor hun ook niet echt goedkoop begrijp ik van Alexis, en ritje kan hun een dagloon kosten. We stoppen in Bayamo een van de belangrijkste steden van Cuba waar de vader van Cuba vandaan komt. Hij heeft zelfs zijn zoon opgeofferd toen hij in conflict was met de Spanjaarden. De stad ziet er goed onderhouden uit en er is een heuse winkelstraat, stel je er niet teveel van voor maar hij is er. In een deel van deze straat staan leuke kunstwerken. We gaan even iets drinken bij Casa de la Trova, waar ook weer een leuke band speelt, die nog een leuk feestje voor ons bouwen tijdens deze lange reisdag. We kopen nog maar even een CD en duiken de bus weer in voor de laatste twee uur. Het begint nu langzaam donker te worden en het begint te regenen, we kijken naar de documentaire over de Bueno Social Vista Club een hele bekende band van vroeger, is leuk om te zien. De laatste kleven kilometer gaat over een zeer slechte weg de bergen in. We komen aan in de stromende regen, dus gauw de koffers naar binnen. We eten op het terras en we kopen nog een doos sigaren, deze zijn echter voorzien van schimmel en gaan dus terug naar de eigenaar. We down nog een slaapmutsje op het balkon en dan lekker slapen.